I. Postanowienia ogólne § 1
1. Regulamin określa cele, zadania i organizację rady pedagogicznej w przedszkolach publicznych.
2. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
3. Rada Pedagogiczna w formie uchwał opiniuje i wnioskuje w sprawach związanych
z bieżącą działalnością dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i organizacją przedszkola.
II. Skład i struktura Rady Pedagogicznej
§ 2
W skład rady wchodzą:
1. Dyrektor jako przewodniczący,
2. nauczyciele jako członkowie,
§ 3
W zebraniach rady lub w określonych punktach porządku tych zebrań mogą uczestniczyć
z głosem doradczym zaproszeni przez przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady goście:
1. doradca metodyczny,
2. przedstawiciele poradni zdrowia, psychologiczno - pedagogicznej, terapeutycznej itp.,
3. przedstawiciele organizacji, stowarzyszeń lub fundacji zajmujących się dziećmi,
4. przedstawiciele organizacji związkowych,
5. przedstawiciele Rady Rodziców lub rodziców danej grupy dzieci,
6. przedstawiciele organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny,
7. pracownicy administracyjni i obsługowi placówki,
8. inne osoby, jeśli rada uzna ich obecność za celową lub potrzebną.
III. Cele, zadania i kompetencje
§ 4
Rada Pedagogiczna jest organem współkierującym przedszkolem, mającym na celu:
1. dbanie o jakość przedszkola poprzez: tworzenie koncepcji pracy rady pedagogicznej przedszkola, współdecydowanie o kierunku rozwoju oraz aktywny udział w mierzeniu jakości pracy placówki,
2. wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka i upowszechnianie wiedzy o rozwoju dziecka.
§ 5
Do podstawowych zadań rady należy:
1. planowanie i organizowanie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, jej analizowanie, ocenianie i wnioskowanie,
2. analizowanie i ocenianie organizacyjnych i materialnych warunków pracy przedszkola,
3. upowszechnianie nowatorstwa pedagogicznego, innowacji i eksperymentów,
4. organizowanie wewnętrznego doskonalenia zawodowego,
5. przygotowanie projektu statutu lub jego zmian,
6. planowanie i organizowanie współpracy z rodzicami i opiekunami wychowanków.
§ 6
Rada opracowuje i zatwierdza:
1. program rozwoju przedszkola,
2. innowacje, eksperymenty i badania naukowe, które mają być prowadzone na terenie przedszkola,
3. statut przedszkola,
4. organizację wewnętrznego doskonalenia zawodowego i plan doskonalenia zawodowego nauczycieli,
5. terminarz spotkań rady w danym roku szkolnym,
6. regulaminy przedszkola o charakterze wewnętrznym.
§ 7
Rada opiniuje:
1. organizację pracy przedszkola, w tym tygodniowy rozkład zajęć,
2. projekt planu finansowego przedszkola,
3. wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
4. propozycje dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
§ 8
Rada wnioskuje w sprawach:
1. doskonalenia organizacji pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
2. ocena pracy nauczyciela,
3. odwołanie nauczyciela z funkcji Dyrektora.
§ 9
Przewodniczący Rady zobowiązany jest do:
1. prowadzenia i przygotowywania zebrań Rady,
2. powiadomienia wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania, zgodnie
z zatwierdzonym przez Radę terminarzem spotkań,
3. przedstawia, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego,
4. realizacji uchwał Rady,
5. tworzenia atmosfery życzliwości i zgodnego współdziałania wszystkich jej członków
w celu podnoszenia jakości pracy przedszkola,
6. oddziaływanie na postawę nauczycieli, pobudzania ich do twórczej pracy i podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
7. Zapoznawanie na bieżąco z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego związanego z działalnością przedszkola,
8. informowanie na bieżąco o działalności przedszkola i jakości pracy.
IV. Organizacja pracy
§ 10
1. Rada wykonuje swoje zadania zgodnie z zatwierdzonymi programami, planami, regulaminami i terminarzem.
2. Rada obraduje na zebraniach podsumowujących, które mogą być organizowane
z inicjatywy dyrektora, organu prowadzącego lub 1/3 członków, przed rozpoczęciem roku szkolnego, w jego połowie i na zakończenie.
3. Pozostałe spotkania odbywają się zgodnie z terminarzem i bieżącymi potrzebami przedszkola.
V. Tryb podejmowania uchwał
§ 11
1. Uchwały Rady podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków.
2. Uchwały Rady obowiązują wszystkich pracowników przedszkola.
3. Dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwały niezgodnej z przepisami prawa.
O wstrzymaniu uchwały niezwłocznie powiadamia organ prowadzący i sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w porozumieniu z organem prowadzącym, uchyla uchwałę w przypadku stwierdzenia jej niezgodności z prawem.
4. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczny.
VI. Sposób dokumentowania działalności i posiedzeń
§ 12
1. Zebrania Rady są protokołowane. Protokół z każdego posiedzenia jest sporządzany
w terminie 10 dni i wpisania do księgi protokołów.
2. Protokół zebrania podpisuje przewodniczący i protokolant wyznaczony na pierwszym
w danym roku szkolnym posiedzeniu rady przez przewodniczącego, przy aprobacie rady.
3. Członkowie Rady zobowiązani są w terminie 14 dni od sporządzenia protokołu do zapoznaniu się z jego treścią i zgłoszenia ewentualnych poprawek przewodniczącego. Na następnym spotkaniu rada decyduje o wprowadzeniu do protokołu zgłoszonych poprawek.
4. Zasady sporządzania dokumentacji z posiedzeń Rad Pedagogicznych:
1. zebrania Rad Pedagogicznych protokołowane są w wersji elektronicznej. Protokół sporządza protokolant w terminie 10 dni od daty zebrania Rady
w następujący sposób:
a) tytuł: litery wielkie, "pogrubione", czcionka 14,
b) porządek obrad: czcionka 14, bez "pogrubienia",
c) treść protokołu: czcionka 14 bez "pogrubienia",
d) protokół wraz z listą obecności członków podpisuje na końcu l lewej strony protokolant, z prawej Przewodniczący Rady,
e) po treści protokołu strona: Z treścią protokołu zapoznali się,
f) uchwały wciągu protokołów : nagłówek "pogrubiony" czcionka 14 (treść czcionką 14, pismo pochyłe), szkoła prowadzi rejestr uchwał,
g) strony protokołów numerowane są w systemie ciągłym ręcznie lub komputerowo,
h) protokolant i Dyrektor Szkoły parafują każda stroną protokołu,
i) protokoły przechowywane są w kancelarii szkoły w teczce
"Protokoły Rady Pedagogicznej"
j) teczki protokołów należy udostępnić na terenie szkoły jej nauczycielom, nauczycielom zatrudnionym w organach nadzorujących szkołę, upoważnionym przedstawicielom związków zawodowych zrzeszających nauczycieli.
VII. Prawa i obowiązki członków rady
§ 13
Członek Rady zobowiązany jest do:
1. rzetelnego realizowania zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze statutowych funkcji przedszkola,
2. czynnego uczestnictwa we wszystkich zebraniach i pracach rady,
3. udział w wewnętrznym doskonaleniu i rozwijaniu własnych umiejętności zawodowych poprzez podnoszenie kwalifikacji i samokształcenie.
4. przestrzeganie prawa oświatowego i zarządzeń dyrektora,
5. przestrzegania i realizowania uchwał rady, także wtedy, gdy zgłosił swoje zastrzeżenia lub głosował przeciwko uchwale,
6. składania przed radą sprawozdań z przydzielonych zadań,
7. nieujawniania poruszanych na posiedzeniu rady spraw, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
§ 14
Członkowie rady mają prawo:
1. zgłaszania wniosków uzasadnionych podnoszeniem jakości pracy przedszkola,
2. wniesienie punktu do porządku obrad rady,
3. pełnej informacji z zakresu zarządzania i gospodarki finansowej przedszkola.
VII. Postanowienia końcowe
§ 15
W realizacji swych zadań rada współpracuje z funkcjonującymi w przedszkolu organami kolegialnymi rodziców.
§ 16
Rada wybiera spośród swoich członków przedstawicieli do reprezentowania jej na zewnątrz.
§ 17
Działalność rady jest zgodna z obowiązującym prawem.
§ 18
Niniejszy regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
|
![]() ![]()
|