|
PROGRAM WYCHOWAWCZY
"Dziecko uznane zostało za człowieka, za istotę, z którą trzeba się liczyć i której nie wolno wieść na smyczy
lecz należy kierować nią umiejętnie, z rozwagą, z wysiłkiem umysłu, uczucia
i woli."
"Dziecko chce być dobre
Jeśli nie umie - naucz
Jeśli nie wie - wytłumacz
Jeśli nie może - pomóż"
Janusz Korczak
Program wychowawczy Przedszkola Samorządowego
w Jerzmanowicach został stworzony w oparciu
o program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci -
ISBN 978 - 83 - 7491 - 268 - 6 .
W procesie wychowawczym uczestniczą rodzice, nauczyciele, pracownicy
obsługi. Wychowanie rozpoczyna się w rodzinie , natomiast
przedszkole tylko je kontynuuje i ukierunkowuje .
Przedszkole promuje podstawy szacunku dla innych, wychowuje w duchu patriotyzmu, uniwersalnych wartości oraz rozwija samodzielność.
Nauczyciele poprzez obserwacje rozpoznają i gromadzą informacje
o potrzebach rozwojowych i wychowawczych dzieci. Przedszkole zapewnia rodzicom pomoc dla dzieci ze strony specjalistów w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej.
Program wychowawczy w przedszkolu ma na celu poprawę jakości pracy edukacyjnej, uwzględnia potrzeby społeczności przedszkolnej tj.: dzieci, rodziców, środowiska i pracowników. Integruje nauczycieli i rodziców w realizowaniu celów wychowawczych, ujednolica oddziaływania wychowawcze, kieruje procesy wychowawcze na właściwe tory.
CELE WYCHOWAWCZE PRZEDSZKOLA
1. Zapewnienie i ukierunkowanie wszechstronnego rozwoju osobowości dziecka.
2. Poznanie zasad i reguł obowiązujących w grupie.
3. Kształtowanie się postaw determinujących aktualne i przyszłe zachowanie dziecka.
4. Wdrożenie do przestrzegania zasad warunkujących bezpieczeństwo.
5. Wyrabianie ostrożności i dystansu w kontaktach z nieznajomymi.
6. Wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie i zdobywanie nowych doświadczeń.
7. Umożliwienie dzieciom odkrywania siebie i innych przez własne działania.
8. Uczenie dzieci rozwiązywania trudnych i konfliktowych sytuacji na zasadzie kompromisu i uwzględnienia potrzeb innych osób.
9. Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego "Ja".
FORMY PRACY
- zabawa oraz inne rodzaje działalności dzieci pozwalające na rozwijanie własnej inicjatywy
- czynności samoobsługowe dzieci (np związane z utrzymaniem higieny osobistej) oraz praca użyteczna
- zajęcia zorganizowane przez nauczycielkę z całą grupą lub prowadzone w zespołach
- udział w konkursach, quizach, turniejach
- udział w imprezach i uroczystościach organizowanych w przedszkolu a także poza nim.
PRAWA DZIECKA W PRZEDSZKOLU
Dziecko w przedszkolu ma prawo do:
- Wyrażania swoich uczuć i myśli.
- Ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej.
- Właściwie zorganizowanego procesy opiekuńczo - wychowawczo - dydaktycznego
zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.
- Korzystania z dóbr kulturalnych.
- Indywidualnego rozwoju i własnego tempa tego procesu.
- Nienaruszalności cielesnej.
- Badania i eksperymentowania.
- Aktywnego kształtowania kontaktów społecznych.
- Zabawy i wyboru towarzyszy zabaw.
- Do nauki przez zabawę i bycie sobą.
- Szacunku do wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania.
- Wyrażania swobody myśli, sumienia i wyznania.
- Godności i nietykalności osobistej. Akceptacji takim jakie jest.
- Aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi.
- Warunków sprzyjających jego rozwojowi.
- Badania i eksperymentowania.
- Doświadczania konsekwencji własnego zachowania.
- Jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione.
OBOWIĄZKI DZIECKA W PRZEDSZKOLU
- Przestrzegać umów zawartych z nauczycielem.
- Dbać o estetykę i czystość pomieszczeń, w których przebywa.
- Zgłaszać złe samopoczucie, potrzeby fizjologiczne, przykre wypadki, uszkodzenia.
- Nie oddalać się od grupy bez wiedzy i zgody nauczyciela.
- Przejawiać właściwy stosunek do rówieśników, osób starszych, wynikający z postaw respektowania podstawowych norm społecznych i etycznych.
- Szanować sprzęt i zabawki znajdujące się w przedszkolu.
PRAWA RODZICÓW
- Uzyskiwania na bieżąco rzetelnych informacji na temat swojego dziecka.
- Decydowania o czasie pobytu dziecka w przedszkolu.
- Zapoznania się z programem i zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola
- Wyrażania i przekazywania propozycji i uwag odnośnie pracy przedszkola.
- Uczestniczenia w zajęciach dydaktyczno - wychowawczych.
- Proponować zajęcia dodatkowe.
- Uzyskania informacji dotyczących pracy nauczycieli z dzieckiem.
- Znać jadłospis na dany dzień.
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ DZIECKA
MOJE MIEJSCE W GRUPIE PRZEDSZKOLNEJ |
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ DZIECKA | ZADANIA NAUCZYCIELA | PRZYKŁADOWE FORMY RTEALIZACJI |
Poznaje prawa i obowiązki przedszkolaka |
- zgodne korzystanie z gier, zabawek, przyborów
- szacunek do swojej i cudzej własności,
- omówienie zasad bezpieczeństwa na terenie placówki
| - przedstawienie i omówienie Kodeksu Przedszkolaka
- oglądanie sal dydaktycznych, wyposażenia, zabawek podczas dni otwartych i zwrócenie uwagi na zasady korzystania z nich.
- szanowanie wytworów pracy własnej i innych.
- rozmowy na temat bezpiecznego poruszania się po budynku oraz bezpiecznego posługiwania się przyborami podczas zajęć.
|
Integruje się z nauczycielami i rodzicami |
- organizowanie spotkań integracyjnych, poznawanie siebie nawzajem poprzez wspólne tańce, zabawy
- organizowanie imprez i uroczystości
. | - gry i zabawy w salach dydaktycznych i ogrodzie przedszkolnym, zabawy dowolne
- udział dzieci i rodziców w uroczystościach przedszkolnych:
- Andrzejki
- Wizyta Św. Mikołaja
- Zabawa karnawałowa
- Dzień Babci i Dziadka
- Dzień Mamy i Taty
- Dzień Dziecka
- Zakończenie roku szkolnego
|
Poznaje zachowania kulturalno - grzecznościowe
|
- wyrabianie nawyku używania zwrotów i form grzecznościowych
- utrwalenie właściwego zachowania się w miejscach publicznych
| - codzienne sytuacje życia przedszkolnego, zabawy, gry, piosenki
- wyjście do Gminnej Biblioteki Publicznej, Gminnego Ośrodka Kultury oraz innych miejsc użyteczności publicznej.
|
Wyrabia szacunek do innych osób oraz właściwych reguł życia w grupie. |
- umiejętność odróżnienia dobra od zła
- sumienne wykonywanie powierzonych zadań
- zapoznanie z prawami i obowiązkami dziecka
| - dziecko potrafi określić czym jest dobro a czym zło
- dziecko znajduje przyjemność z czynienia dobra
- pełnienie dyżurów przez dzieci
- ustalenia zasad i reguł postępowania, zawieranie umów.
|
Żyje zgodnie z naturą |
- opieka nad zwierzętami zwłaszcza w okresie zimy, poszanowanie przyrody
- bezpośrednie obcowanie z naturą, poznawanie środowiska poprzez odkrywanie, działanie, badanie
- hodowla roślin w salach, urządzanie kącików przyrody
| - zbieranie pokarmu dla zwierząt i dokarmianie ich zimą, zrobienie karmników
- wycieczka do lasu, oglądanie filmów ekologicznych
- sadzenie własnych roślin i ich pielęgnacja, stałe wzbogacanie kącików przyrody
|
Kształtuje poczucie estetyki |
- dbanie o estetyczny wygląd sal, kącików zainteresowań.
| - czynny udział w sprzątaniu zabawek i pomocy po skończonej zabawie oraz zgodnie z umową odkładania ich na swoje miejsce
- pomoc w dekoracji sal dydaktycznych i pomieszczeń przedszkolnych
|
Troszczy się o zdrowie |
- dbałość o prawidłową postawę ciała
- zapoznanie ze sposobami aktywnego wypoczynku po zajęciach w przedszkolu
- troska o higienę osobistą, kulturalne spożywanie posiłków i wyrabianie samodzielności w ubieraniu się.
| - prowadzenie zabaw i ćwiczeń ruchowych, spacery, wycieczki, zabawy na Świerzym powietrzu
- rozmowy z dziećmi, analizowanie przykładów zaczerpniętych z literatury, udział w wycieczce do przychodni, wizyta pielęgniarki.
|
Opieka nad dziećmi z trudnościami edukacyjnymi i wychowawczymi |
- praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności edukacyjne i wychowawcze
- nawiązanie współpracy z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną, logopedą oraz innymi prowadzącymi zajęcia dodatkowe
| - badanie nabytych umiejętności, wyszukanie dzieci z ewentualnymi trudnościami
- współdziałanie z psychologiem, logopedą, instruktorem rytmiki i gimnastyki korekcyjnej, prowadzenie zajęć wyrównawczych przez nauczycielkę
- zajęcia otwarte, pedagogizacja rodziców, rozmowy indywidualne
|
MOJA RODZINA, MÓJ DOM |
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ DZIECKA | ZADANIA NAUCZYCIELA | PRZYKŁADOWE FORMY REALIZACJI |
Współpracuje z rodzicami, przybliża sobie zasady życia w rodzinie |
- uczenie szacunku i przywiązania do rodziny, ukazanie roli rodziców, dziadków, rodzeństwa w życiu dziecka
- zapraszanie do przedszkola rodziców pracujących w różnych zawodach, organizowanie wycieczek do zakładów pracy rodziców
- karty indywidualne, prace użyteczne na rzecz przedszkola
| - rozmowa, analiza utworów literackich, udział w uroczystościach przedszkolnych, przygotowanie upominków
- zbieranie informacji od rodziców o możliwości zorganizowania spotkania w zakładach pracy
- informowanie rodziców postępach dzieci, udział w zebraniach ogólnych i grupowych oraz pracach użytecznych na rzecz przedszkola.
|
Kształtuje więzi emocjonalne z rodziną |
- rozwijanie i wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną
- zacieśnianie więzi międzypokoleniowej (rola babci, prababci, dziadka, pradziadka)
- rozumienie pojęć: rodzina, dom, tradycja, pokolenie
| - zapewnienie dzieciom w przedszkolu poczucia bezpieczeństwa, otoczenie ich miłą i serdeczną atmosferą, aby czuły się tu jak w domu
- organizowanie zabaw tematycznych, odgrywanie ról, stwarzanie sytuacji pozwalających na stymulowanie aktywności twórczej dziecka
- organizowanie imprez okolicznościowych z udziałem dzieci, rodziców, dziadków
|
Zapewnia domownikom odpoczynek
( rozumie konieczność cichej zabawy w przedszkolu, ciszy podczas zajęć, posiłków) |
- dostrzeganie konieczności cichego i spokojnego zachowania się w trakcie odpoczynku innych osób
- rozumienie konieczności ciszy podczas zajęć i spożywania posiłków
| - zwracanie uwagi na prawidłowe zachowanie dzieci podczas zabaw, zajęć, posiłków, odpoczynku.
|
Dostrzega znaczenie wszystkich członków rodziny i funkcje jakie pełnią |
- prowadzenie zajęć na temat wykonywanych zawodów i podkreślenie ich społecznej wartości
- wprowadzenie dyżurów w kącikach zainteresowań w celu przygotowania dzieci do pomocy w pracach domowych
- stwarzanie radosnej atmosfery podczas uroczystego obchodzenia urodzin członków grupy
| - cykl zajęć o różnych zawodach
- rozmowy z dziećmi na temat pracy rodziców i wykonywanych przez nich zawodów
- organizowanie zabaw tematycznych.
- umiejętność składania życzeń z okazji czyjegoś święta.
|
Rozwija poczucie odpowiedzialności za sale i przedszkole
|
- umiejętność wykonywania prac porządkowych
- wzbudzanie szacunku do zabawek jako wspólnego dobra przedszkolnego
- wywiązywanie się z podjętych obowiązków
| - systematyczne i konsekwentne uczenie dzieci ładu i porządku
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za wspólne zabawki
|
Jako członek zbiorowości przedszkolnej
|
- wyrabianie samodzielności w trakcie ubierania się i wykonywania czynności samoobsługowych
- wycieranie butów przed wejściem, wieszanie okrycia zwierzchniego we własnej półce
- umiejętność kulturalnego i uprzejmego zwracania się do siebie nawzajem
- podejmowanie prób z samodzielnym rozwiązywaniu problemów czy konfliktów
| - wspólne ustalenie i przestrzeganie norm i zasad postępowania
- konsekwentne przestrzeganie i stosowanie form grzecznościowych
- umiejętność zgodnego współdziałania zabawie.
|
MODEL ABSOLWENTA PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO
W JERZMANOWICACH
ABSOLWENT NASZEGO PRZEDSZKOLA:
- Jest doskonale przygotowany do pełnienia obowiązku szkolnego, a więc osiągnął dojrzałość szkolną
- Jest aktywny, kreatywny, dociekliwy
- Umiejętnie wykorzystuje swoje mocne strony
- Jest świadom własnej tożsamości
- Nie poddaje się, lecz próbuje rozwiązywać problemy
- Szanuje przyrodę i wszystko co go otacza
- Ma ukształtowane poczucie tożsamości narodowej i przynależności państwowej
- Ma ukształtowaną postawę moralną i obywatelską
- Dba o swoje zdrowie i bezpieczeństwo
- Cechuje je otwartość i tolerancja wobec innych
- Aktywnie uczestniczy w życiu rodzinnym, przedszkolnym i w życiu grupy
- Ma pozytywny obraz samego siebie
PRZEWIDYWANE EFEKTY DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH
DZIECKO:
1. Zna i przestrzega zasad współżycia w grupie
2. Czuje się bezpieczne, szczęśliwe, ufa nauczycielom i innym pracownikom przedszkola
3. Ma świadomość ograniczeń i konsekwencji nieprzestrzegania zakazów
4. Potrafi zgodnie współdziałać w grupie
5. Jest wrażliwe na potrzeby innych potrzebujących pomocy
6. Szanuje swoją i cudzą własność
7. Kieruje się w życiu dobrem w działaniach pro - społecznych
8. dba o bezpieczeństwo swoje i innych
9. Utrzymuje porządek wokół siebie
10. Zna i przestrzega zasad bezpiecznego poruszania się po budynku przedszkolnym i poza nim
11. Potrafi zachować się odpowiednio do sytuacji np. w publicznym miejscu
12. Wie, w jaki sposób może zadbać o swoje zdrowie
13. Wie, jak okazać miłość, szacunek i przywiązanie swoim najbliższym
14. Zna swoje dane personalne
15. Zna swoje obowiązki i wywiązuje się z nich
16. Rozumie potrzebę poszanowania zabawek i innych przedmiotów przedszkolnych
17. Używa słów: proszę, dziękuję, przepraszam - zna ich znaczenie
18. Potrafi okazać pomoc i troskę potrzebującym pomocy
19. Rozumie potrzeby innych osób
20. Jest tolerancyjne
21. Dba i środowisko naturalne.


7:00 - 9:00 | Swobodna aktywność w kącikach zainteresowań . Praca indywidualna z dziećmi. Dowolna aktywność dzieci: konstrukcyjna, plastyczna, manualna, muzyczna . Ćwiczenia utrwalające wiadomości. Zajęcia dodatkowe. |
9:00 - 9:30 | Ćwiczenia i zabawy ruchowe organizowane przez nauczyciela. Zabawy dydaktyczne, ćwiczenia poranne. Czynności porządkowo-gospodarcze, czynności samoobsługowe, zabiegi higieniczne |
9:30 - 10:00 | Śniadanie –czynności porządkowe i higieniczne. |
10:00 - 10:30 | Zabawy swobodne dzieci w kącikach zainteresowań. Porządkowanie sali. |
10:30 - 11:30 | Zajęcia z całą grupą – wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka poprzez aktywne formy: doświadczanie, badanie, obserwowanie, zajęcia ruchowe. Realizowanie programów innowacyjnych opracowanych przez nauczycieli. |
11:30 - 12:30 | Czynności higieniczno- organizacyjne. Pobyt dzieci na świeżym powietrzu. Spacery i zabawy swobodne w ogrodzie przedszkolnym. |
12:30 - 12:45 | Czynności organizacyjno-higieniczne przed obiadem. |
12:45 - 13:15 | Obiad-czynności higieniczne po obiedzie. |
13:15 - 14:00 | Odpoczynek poobiedni, relaksacja. Słuchanie bajek literackich oraz muzycznych. Zabawy dydaktyczne. Ćwiczenia grafomotoryczne, graficzne, logopedyczne , oddechowe, językowe. |
14:00 - 14:30 | Czynności samoobsługowe i porządkowe. Zabiegi higieniczne. Podwieczorek. |
14:30 - 17:00 | Swobodna aktywność dzieci wg ich pomysłów i zainteresowań. Praca indywidualna, kompensacyjna, wyrównawcza, praca korekcyjna. Czynności porządkowe. |
|
|